Ranna- ja sisevete kalalaeva energiatõhususe parendamise toetus 2025

Meede F1.2.1 EMKVF EMKVF 2021-2027 RK

EMKVF

Tutvustus

Toetuse andmise eesmärk on vähendada ranna- ja sisevete kutselisel kalapüügil kasutatavate kalalaevade kütusekulu, suurendada energiatõhusust ning vähendada CO2 heiteid.

Meetme eelarve on 400 000 eurot, mida rahastatakse 70% ulatuses Euroopa Merendus- , Kalandus- ja Vesiviljelusfondist ning 30% ulatuses Eesti riigieelarvest.

Toetustaotlusi saab esitada alates 29. jaanuarist 2025. Taotluste vastuvõtt on avatud kuni taotlusvooru eelarveliste vahendite lõppemiseni. Taotluste vastuvõtmise peatamisest ja taasavamisest teatab PRIA väljaandes Ametlikud Teadaanded ja oma veebilehel.

Taotlusi saab esitada e-PRIAs. e-PRIA juhendid on leitavad portaalis iga vastava teenuse juures ning PRIA kodulehel.

Kui taotlete PRIA kaudu toetust esmakordselt, on teil eelnevalt vaja registreeruda PRIA kliendiks. Kliendiks registreerumise ja kliendiandmete muutmise kohta leiate infot siit. Andmete registrisse kandmise avalduse palume esitada enne toetuse taotluse esitamist.

Enne taotlusvooru avanemist soovitame üle kontrollida Kutselise kalapüügi registrist (KIR), kas kõik andmed on kehtivad, sest taotluse esitamisel toimub automaatne kontroll KIRst kalapüügiloa ja kalalaeva osas.

Tingimused

Toetust antakse programmiperioodi jooksul ühe kalalaeva kohta ühel korral ning tingimusel, et kalalaeva mootori võimsus ja kogumahutavus ei suurene. Kui toetuse taotlejal on mitu kutselise kalapüügi registri kalalaevastiku segmendis 4S2 või 4S4 registreeritud laeva, võib ta toetust taotleda kõikide laevade kohta. Kalalaeva mootori võimsus ei või suureneda. 

Näiteks kui toetuse taotlejal on alus, mille mootori võimsus on kutselises kalapüügi registris 15 Kw, siis on võimalik sellele laevale asendada mootor maksimaalse võimsusega 15 Kw või vähem. Juhul, kui alus on kantud registrisse mootori võimsusega 0 Kw (sõudepaadina), ei ole võimalik sellele alusele mootori asendamist taotleda. 

Aluse mootori võimsust arvestatakse alati kutselisse kalapüügi registrisse kantud mootori võimsuse alusel. Transpordiameti poolt väljastatud väikelaeva tunnistusele märgitud maksimaalne mootori võimsus, mis on lubatud alusel kasutada, ei ole laeva mootori asendamise toetuse aluseks. Samuti ei tohi suureneda laeva kogumahtuvus. Nõude kehtestamise aluseks Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artikli 18 lõike 2 punkt c, ehk väikesemahulise rannapüügi laevade puhul ei ole uuel või moderniseeritud mootoril rohkem võimsust kilovattides kui senisel mootoril.

Toetust antakse alla 12-meetrise kalalaeva mootori asendamiseks, mis vastab järgmistele nõuetele:

  • kalalaev on kantud maaeluministri 28. novembri 2017. a määruse nr 79 „Kalalaevastiku segmendid ja nende tunnused, kalalaevastiku segmenti kantavale kalalaevale esitatavad nõuded ning kalalaevastiku segmenti lisamise võimalus” § 2 lõikes 1 nimetatud kalalaevastiku segmenti 4S2 või 4S4;
  • kalalaeval ei kasutata nõukogu määruse (EL) 1967/2006, artikli 2 punktis 1 nimetatud püügivahendeid ehk ei kasutata veetavaid püügivahendeid. Veetavad püügivahendid on nõukogu määruse (EL) 1967/2006 artikli 2 punkt 1 mõistes mistahes püügivahendid, välja arvatud veoõnged, mida veetakse kas kalalaeva mootori jõul või hiivatakse vintside abil, kui kalalaev on ankrus või liigub aeglaselt, sealhulgas eelkõige veetavad võrgud ja tragid. Veetavad võrgud on sama määruse artikli 2 punkt 1 alapunkt a mõistes traalnoodad, paadinoodad ja kaldanoodad.
  • kalalaevastiku segmenti 4S2 (rannapüük) kantud kalalaev on kutselise kalapüügi registris registreeritud vähemalt viis aastat enne taotluse esitamise aastat. Viie aasta arvestamisel võetakse aluseks esmaregistreerimist registris. Lisaks ei ole 5 aasta arvestuses määrav laeva omanikuvahetus või muud registritoimingud.
  • kalalaevastiku segmenti 4S4 (siseveekogu) kantud kalalaev on kasutusele võetud vähemalt viis aastat enne taotluse esitamise aastat. Sisevete kalapüügil kasutatava laeva kasutuselevõtmist saab tõendada näiteks Transpordiameti poolt väljastatud väikelaeva registreerimise tunnistusega, kui alus on kutselise kalapüügi registris registreeritud vähem kui 5 aastat.  
  • kalalaev kuulub kalalaevastiku osasse, mille kohta näitab Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 1380/2013 artikli 22 lõikes 2 osutatud viimane püügivõimsuse aruanne, et püügivõimsus on tasakaalus, selle kalalaevastiku osa jaoks määratud püügivõimalustega.

Toetust antakse äriregistris registreeritud ettevõtjale, kes on selle kalalaeva omanik (rendileping ei sobi), mille mootori asendamiseks toetust taotletakse, ning kellele on kalapüügiseaduse alusel ja korras antud kehtiv kaluri kalapüügiluba.

Nõuded taotlejale ja taotlusele on toodud määruse §-s 7 ja §-s 8.

Taotleja ja taotlus peavad vastama järgmistele nõuetele:

  • Taotleja on riigieelarvelisest, Euroopa Liidu või välisabi vahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas.
  • Taotleja ei ole saanud taotluses sisalduva sama kulu kohta toetust riigieelarvelisest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi.
  • Taotleja suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust.
  • Residendist taotleja tegevuskoht või mitteresidendist taotleja püsiv tegevuskoht maksukorralduse seaduse tähenduses on või hakkab pärast tegevuse elluviimist olema Eestis.
  • Taotleja ja tema üle valitsevat mõju omav isik, kes tegeleb kalapüügiga merel või siseveekogul või kalapüügi- ja vesiviljelustoodete tootmise, töötlemise, turustamise või hulgi- ja jaemüügiga, ei ole toime pannud karistusseadustiku §-s 209, 2091, 210, 3891, 391 või 393 sätestatud süütegu, mis on seotud Euroopa Merendus- ja Kalandusfondi või Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi toetusega seotud rikkumisega.
  • Taotleja ja tema üle valitsevat mõju omav isik, kes tegeleb kalapüügiga merel või siseveekogudel või kalapüügi- ja vesiviljelustoodete tootmise, töötlemise, turustamise või hulgi- ja jaemüügiga, ei ole taotluse esitamise kuule vahetult eelnenud 36 kuu jooksul või Euroopa Liidu õigusaktides sätestatud tähtaja jooksul toime pannud kalapüügiseaduse § 75 lõikes 2 või 3, §-s 76, 77, 78 või 781, § 79 lõikes 2 või 3, §-s 81, 85, 87 või 88 või karistusseadustiku §-s 279, 344 või 345 sätestatud süütegu, mida käsitatakse kalapüüginõude tõsise rikkumisena kalapüügiseaduse § 71 lõike 1 punkti 1 tähenduses.
  • Taotleja riikliku maksu võlg ilma intressita on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud ja maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tasumise tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas.
  • Taotlejale kuuluva § 3 lõikes 5 nimetatud kalalaevaga on taotluse esitamise aastale vahetult eelnenud kahel kalendriaastal püütud kala vähemalt 60 kalendripäeva. Püügipäevasid loetakse püügipäeviku või elektroonilise püügipäeviku alusel. Püügipäevade lugemisel võetakse arvesse konkreetse kalalaeva püügipäevad, seega juhul kui kalalaeva omand on taotluse esitamise aastale eelnenud kahel kalendriaastal muutunud, võetakse ka varasema kalalaeva omaniku püügipäevad arvesse.
  • Taotleja esitab kalalaeva uue mootori tootja väljastatud dokumendi, millel on kirjas kalalaeva mootori tehnilised andmed, sealhulgas võimsus Kw-des ning vastavus Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2016/1628, mis käsitleb väljaspool teid kasutatavate liikurmasinate sisepõlemismootorite gaasiliste saasteainete ja tahkete osakeste heite piirnorme ja tüübikinnitusega seotud nõudeid tüübikinnitusele. Tootjapoolne dokument võib olla mootori sertifikaat, tehniline kirjeldus, tootepass vms.
  • Taotleja esitab paragrahvi 6 lõikes 2 nimetatud pakkumiskutsed koos tehnilise kirjeldusega ja saadud hinnapakkumused ning asjakohase põhjenduse, kui esitatakse alla kolme hinnapakkumuse. 
  • Taotleja esitab allkirjastatud kinnituse, et taotleja täidab Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artikli 11 lõikes 6 nimetatud nõudeid.

Toetuse taotleja peab toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara mõistliku maksumuse väljaselgitamiseks korraldama ostumenetluse (küsima hinnapakkumused). 

Hinnapakkumuse saamiseks peab toetuse taotleja esitama ettevõtjale pakkumiskutse, kus on kirjeldatud, millist tööd, teenust või vara soovitakse. Pakkumiskutsed, mis konkureerivatele ettevõtjatele esitatakse, peavad olema identsed ning pakkumiskutsete esitamine peab olema tõendatud, näiteks pakkumiskutsele lisatud e-kirjaga, millega kutse on saadetud. Saadud hinnapakkumused peavad olema võrreldavad ja vastama pakkumiskutses kirjeldatud tööle, teenusele või kaubale. Saadud hinnapakkumused peavad olema tõendatud, näiteks hinnapakkumused on allkirjastatud (digitaalse või käsiallkirjaga) või on hinnapakkumusele lisatud pakkumuse saamist tõendav dokument, näiteks koopia e-kirjast, millega hinnapakkumus saadi, või mõni muu dokument, mis tõendab hinnapakkumuse saamist.

Kui kavandatava töö, teenuse või kauba käibemaksuta maksumus jääb alla 5000 euro, ei ole võrreldavate hinnapakkumiste võtmine kohustuslik ja piisab hinnakalkulatsiooni esitamisest. Hinnakalkulatsioonis tuleb selgelt tõendada, millisel viisil töö, teenuse või kauba hind saadi. Tõendiks võib olla näiteks hinnapakkumus, e-poe väljavõte, eksperthinnang, hinnakiri, informatsioon teenust või kaupa pakkuva ettevõtte koduleheküljelt. Lisatud informatsioon peab olema kontrollitav ja taasesitatav. Hinnapakkumusel peab olema selgelt välja toodud pakutava mootori tehniline spetsifikatsioon, kasutatavate komponentide nimetus jms.

Kui toetatava tegevuse raames kavandatava töö või teenuse või ostetava vara eeldatav käibemaksuta maksumus ületab 5000 eurot, küsitakse üksteisest sõltumatute pakkujate käest vähemalt kolm võrreldavat hinnapakkumust.

Hinnapakkumus peab sisaldama toetuse taotleja nime, hinnapakkuja nime ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust.

Kui kolme hinnapakkumuse küsimine on objektiivselt võimatu. Näiteks juhul, kui toodet pakub vähene arv tootjaid, siis selle kinnituseks võib esitada saadetud pakkumuskutsed, millele on vastatud eitavalt.

Toetuse taotleja ei või § 5 lõikes 2 sätestatud nõude eiramiseks jaotada osadeks toetatava tegevuse raames tellitavat tööd või teenust või ostetavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks. Taotleja võib jaotada toetatava tegevuse raames tellitava töö, teenuse või ostetava vara osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud. Näiteks ei ole lubatud soetada mootori komponente eraldi. 

Funktsionaalse koostoime all tuleb mõista, et kui mõni seadme osa jätta soetamata, ei ole võimalik seadet kasutada eesmärgipäraselt.

Toetuse taotleja ei või küsida hinnapakkumust endaga seotud isikutelt tulumaksuseaduse § 8 tähenduses.

Kui toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara eeldatav käibemaksuta maksumus on 60 000 eurot või sellest suurem, peab toetuse taotleja korraldama ostumenetluse riigihangete registris.

Kui toetuse taotleja korraldab ostumenetluse pärast taotluse esitamist, koostab ta toetatava tegevuse eeldatava maksumuse väljaselgitamiseks prognoosi. Prognoosis esitatakse andmed toetatava tegevuse kogumaksumuse ja abikõlblike kulude kohta, mis peavad olema põhjendatud ja üksikasjalikult kirjeldatud, tuginema tegelikele asjaoludele ning olema vajaduse korral tõendatavad. Tõendiks võib olla näiteks hinnapakkumus, e-poe väljavõte, eksperthinnang, hinnakiri, informatsioon teenust või kaupa pakkuva ettevõtte koduleheküljelt. Lisatud informatsioon peab olema kontrollitav ja taasesitatav.

Paragrahv 7 lõikes 1 nimetatud ettevõtjad, kellele on KPS-i alusel ja korras antud kaluri kalapüügiluba püügiks merel või siseveekogul, ei ole hankijad RHS-i tähenduses ning neile ei laiene RHS-i nõuded.

Pikemalt on ostumenetluse info toodud määruse §-des 5 ja 6.

Abikõlblikud on kulud, mis on seotud laevamootori vahetamisega ja hilisema ekspluatatsiooniga. Näiteks, kui vahetatakse välja aluse päramootor, siis on abikõlblik komplektse mootori ostmine ja paigaldamine. Kui vahetatakse välja aluse sisemootor, siis on abikõlblikud ka mootori paigaldamisega seotud kulud, näiteks mootori vundamendi rajamine, samuti laeva sisemootori nõuetekohase ekspluateerimisega seotud kulutused, näiteks käigukasti, sõuvõlli, sõukruvi, kütusepaagi, sumbuti, mootori jahutus- ja juhtimissüsteemi jms ostmise kulu. Kui alusele paigaldatakse elektrimootor, siis on abikõlblik ka energiasalvestussüsteemi (akupank) ostmise ja paigaldamise kulu, samuti elektrimootori kaabelduse ja juhtimissüsteemi ostmise ja paigaldamise kulu ning akude laadimisseadme ostmise kulu, samuti kulutused sõuvõlli, sõukruvi, mootori vundamendi jms ostmiseks või rajamiseks. Rannapüügilaevadel kasutatakse üldreeglina päramootorit ning abimootoreid sellistel laevadel ei ole. Rannapüügilaevadel, millel on paigaldatud statsionaarne sisemootor, kasutatakse ka ainult ühte mootorit, sest lisaseadmeid, mis eeldaks abimootori olemasolu, rannapüügilaevadel ei ole.

Abikõlblikud otsesed kulud on järgnevad:

Mitteabikõlblikud kulud on järgnevad kulud:

  • Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artikli 13 punktides a (tegevused, mis suurendavad kalalaeva püügivõimsust, kui artiklis 19 ei ole sätestatud teisiti) ja l (investeeringud kalalaevadesse, mis on toetustaotluse esitamise aastale eelneva kahe kalendriaasta jooksul tegelenud kalapüügiga vähem kui 60 päeva) nimetatud kulud samas artiklis sätestatud tingimusel;
  • kulu, mis on tehtud enne Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ametile taotluse esitamise päeva;
  • liisingu kulu;
  • kalalaeva mootoriga seotud seadme ostmise kulu ilma mootorit ostmata;
  • kalalaeva mootori või sellega seotud seadme paigaldamise kulu ilma mootori või seadme ostmise kuluta ja kasutatud mootori või kasutatud seadme ostmise kulu;
  • sularahamakse, lepingu sõlmimisega või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenusega seotud muu kulu;
  • riigilõiv, tollimaks, trahv, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulud;
  • toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu.

Kohustused

Toetuse saaja kohustused on toodud määruses §-s 10

Toetuse saaja tagab toetatava tegevuse sihtotstarbelise kestuse, sealhulgas säilitab ja kasutab toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihtotstarbeliselt, vähemalt viis aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest (edaspidi sihipärase kasutamise periood). Ostetud mootor ja sellega seotud seadmed peavad olema töökorras ja hooldatud.

Toetuse saaja täidab sihipärase kasutamise perioodi lõpuni järgmiseid kohustusi;

  • täidab § 7 lõike 2 punktides 1 ja 3–6 sätestatud taotlejale esitatavaid nõudeid;
  • eristab selgelt oma raamatupidamises toetuse kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest kulu- ja maksedokumentidest;
  • võimaldab teha auditit, teostada järelevalvet või teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutama selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldama viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning läbi vaadata dokumente ja vara kohapeal;
  • esitab auditi tegemiseks, järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;
  • näitab, et tegemist on Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi toetuse abil elluviidava tegevusega, kasutades selleks regionaalministri 24. juuli 2023. a määruses nr 45 „Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi rakenduskava 2021–2027 toetuse objekti tähistamise ning Euroopa Liidu osalusele viitamise tingimused ja kord” ettenähtud sümboleid ja teavitustegevusi;
  • teavitab PRIA-t taotluses esitatud või toetatava tegevusega seotud andmete muutumisest või tegevuse elluviimist takistavast asjaolust, sealhulgas vara üleandmisest teisele isikule;
  • täidab Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artiklis 15 sätestatud nõudeid. Näiteks ei tohi toetuse saaja oma kalalaeva, mille mootor on asendatud, üle anda ega ümber registreerida väljaspool Euroopa Liitu vähemalt viie aasta jooksul pärast toetatava tegevuse lõppmakse tegemist.

Lisaks peab toetuse saaja:

  • viima ellu toetatava tegevuse, sealhulgas esitama kõik § 2 lõikes 2 sätestatud tegevusega seotud kuludokumendid, taotluse rahuldamise otsuses nimetatud tähtpäevaks, ent hiljemalt ühe aasta pärast arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest;
  • tagama PRIA-le riigihangete registris juurdepääsu ostumenetlusele;
  • täitma § 7 lõike 2 punktides 2, 7 ja 8 sätestatud taotlejale esitatavaid nõudeid kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni.

Toetuse määrad

Toetuse maksimaalne määr on 40 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest. Omafinantseering on 60 protsenti.

Toetuse määramine

Nõuetekohase toetuse taotluse rahuldamise otsuse teeb PRIA kalandusturu korraldamise seaduse § 45 lõike 3 punkti 2 alusel.

PRIA teeb toetuse taotluse rahuldamise otsuse, arvestades ajaliselt varem esitatud taotlusi, kuna toetuste taotlusi ei hinnata ja paremusjärjestust ei koostata.

Kui taotluse nõuetele vastavuse kontrollimise käigus tehakse kindlaks, et taotlus või toetatav tegevus ei vasta toetuse saamiseks esitatud nõuetele, teeb PRIA kalandusturu korraldamise seaduse § 45 lõike 6 alusel taotluse rahuldamata jätmise otsuse.

PRIA teeb taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse 30 tööpäeva jooksul arvates  nõuetekohase taotluse esitamisest.

Toetuse välja maksmiseks esitab toetuse saaja määruse § 11-s toodud dokumendid.

Toetus makstakse välja üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks ja tingimusel, et toetuse saaja on järginud toetatava tegevuse elluviimisel kõiki nõudeid. Kalalaevade mootorite asendamist toetatakse tegelikult tekkinud ja tasutud kulude alusel.

PRIA kontrollib toetuse abil ostetud kalalaeva mootorit kohapeal hiljemalt enne viimase maksetaotluse rahuldamist.

PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse, kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks kalandusturu korraldamise seaduse § 45 lõikes 6 sätestatud taotluse rahuldamata jätmise alused või kui toetuse saaja ei ole täitnud toetuse saaja kohustusi.

PRIA teeb toetuse maksmise või toetuse maksmisest keeldumise otsuse 30 tööpäeva jooksul arvates § 11 lõikes 1 nimetatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.