Perioodi 2023-2027 eriti ohtliku loomataudi ennetamise investeeringutoetus

Meede A1.11 I voor EAFRD, Riiklik ÜPP SK 2023-2027

Tutvustus

Toetuse eesmärk on suurendada põllumajandusettevõtetes bioohutust, et ennetada ja takistada eriti ohtliku loomataudi levikut. Eriti ohtlik loomataud võib loomapopulatsioonis kiiresti levida, põhjustades ulatuslikku haigestumist ja suurt suremust, võib levida väga kiiresti ja laialdaselt, haarates tihti mitut riiki ja põhjustades suurt majanduslikku kahju ning võib kujutada tõsist ohtu inimese elule ja tervisele. Eriti ohtlik loomataud on näiteks suu- ja sõrataud. Ohtlike loomataudide ennetamiseks tehtavad tegevused on majanduslikult kordades odavamad, kui juba puhkenud taudikolde likvideerimine. 

Nimetatud eesmärgi nimel toetatakse bioohutuse suurendamiseks vajaliku hoone või rajatise ehitamist kui ka masina, seadme või muu asja ostmist. Bioohutusse panustavad selliste investeeringute tegemine nagu näiteks loomakasvatusehitise, -ruumide, veokite ja haagiste pesemise ja desinfitseerimise seadmete ostmine, loomakasvatusehitist ümbritsevale territooriumile sisenemiseks pääsla rajamine (desomatid, väravasüsteemid inimestele, veokitele jne), väljaspoole loomakasvatusehitist korjuste hoiustamiseks enne kahjustustamisele viimist mõeldud ala rajamine (loomsete jäätmete konteineri ostmine, konteineri aluse platsi asfalteerimine, betoneerimine või muul viisil lekkekindlaks muutmine, loomakasvatuskoha territooriumi tarastamine).

Käesoleva taotlusvooru kogueelarve on 3 miljonit eurot. Toetust rahastatakse 60% ulatuses Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist (EAFRD) ning 40% ulatuses Eesti riigieelarvest.

Toetustaotlusi saab esitada alates 30. juunist 2025. Taotluste vastuvõtt on avatud kuni taotlusvooru eelarveliste vahendite lõppemiseni.

Taotlusi saab esitada e-PRIAs. e-PRIA juhend on leitav portaalis iga vastava teenuse juures ning PRIA kodulehel.

Kui taotlete PRIA kaudu toetust esmakordselt, on teil eelnevalt vaja registreeruda PRIA kliendiks. Kliendiks registreerumise ja kliendiandmete muutmise kohta leiate infot siit. Andmete registrisse kandmise avalduse palume esitada enne toetuse taotluse esitamist.

Esindusõigusi ja volitusi e-PRIA teenuste kasutamiseks saab anda jaotusest „Esindusõigused ja volitused“. Kui taotlejal ei ole võimalik e-PRIAs digitaalselt volitusi anda, siis saab esindajat määrata ka vastava volituskirjaga. Täiendavat infot saate lugeda PRIA kodulehelt.

Tingimused

Toetust saavad taotleda ettevõtjad (äriseadustiku tähenduses), kellel on taotluse esitamisele vahetult eelnenud kuu viimase päeva seisuga põllumajandusloomade registri andmetel vähemalt ühele loomühikule vastaval hulgal põllumajandusloomi või vähemalt üks mesilaspere.

Toetatavad tegevused

Toetust antakse tegevuste elluviimiseks, mis on vajalikud bioohutuse suurendamiseks, et ennetada ja takistada eriti ohtliku loomataudi levikut põllumajandusettevõttes.

  1. Hoone või rajatise ehitamine ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras. Näiteks toetatakse riietusruumide ehitamist loomakasvatusehitisse või sellest väljapoole, pääsla rajamist loomakasvatusehitise territooriumile sisenemiseks, tee ehitamist koos pääsla rajamisega, platside ehitamist korjuste hoiustamiseks või loomade laadimiseks. Samuti on toetatavaks tegevuseks põllumajandusloomade pidamiseks ette nähtud loomapidamisettevõtet ümbritseva aia ostmine ja vajaduse korral paigaldamine. Loomapidamisettevõtet ümbritseva aia osaks loetakse ka väravad või tõkkepuud ning selle liigutamiseks vajalikud seadmed või infotehnoloogilised lahendused. Samuti toetatakse ka kogumisaedade ostmist, mille abil saab kiiresti kokku koguda karjatatavad loomad või neid üksteisest eraldada. Küll aga ei ole abikõlblik karjaaia ostmine ning paigaldamine, sest kui põllumajandustootjad tegelevad karjatamisega, siis karjaaia ostmine ning paigaldamine on selle tegevuse puhul nende tavapärane tegevuskulu.
  2. Masina, seadme või muu asja ostmine. Näiteks masinaks või seadmeks võib olla pesemis- või desinfitseerimismasin või seade (pesurid, desovannid, desomatid jms). Muuks asjaks loetakse üldjoontes terviklahendused, mis ei ole ehitis ehitusseadustiku tähenduses nagu näiteks konteinerid korjuste hoidmiseks või desobarjäär või erinevad pesu või desinfitseerimise pritsimislahendused vms. See tähendab, et muuks asjaks loetakse need bioohutuse suurendamise eesmärgil ostetud asjad või terviklahendused, mis ei ole seadmed, masinad või mida ei loeta ehitisteks ehitusseadustiku tähenduses. Näiteks võib muu asi olla ka kogumisaed, konteiner või soojak. Toetatav on ka kasutatud masina, seadme või muu asja ostmine.

Toetatav tegevus tuleb ellu viia taotleja loomapidamisettevõttes, mis on põllumajandusloomade registris registreeritud.

Toetatav tegevus ei tohi olla füüsiliselt lõpetatud või täielikult ellu viidud enne taotluse esitamist PRIAle, olenemata sellest, kas kõik toetatava tegevusega seotud maksed on tehtud või mitte.

Taotlejale on kehtestatud järgmised nõuded:

  • Taotleja riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaks määratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud. Maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas.
  • Taotleja suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust.
  • Taotleja on riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas.
  • Taotlejal ei ole kehtivat karistust loomakaitseseaduse §-s 66¹⁰, veterinaarseaduse §- s 104, 105 või 106, ega karistusseadustiku §-s 49¹, 52², § 55¹ punktis 2, §-s 192, 193, või 372 sätestatud süüteo toimepanemise eest.

Abikõlblikud kulud peavad olema tehtud sihtotstarbeliselt, mõistlikult ja majanduslikult soodsaimal viisil ning kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikliga 73 ning olema vajalikud, et suurendada põllumajandusettevõtetes bioohutust, mille läbi ennetada ja takistada eriti ohtliku loomataudi levikut.

Ehitise ehitamise korral on abikõlblikud järgmised kulud: 

  1. ehitise püstitamise, rajamise või paigaldamise kulu;
  2. ehitise laiendamise kulu;
  3. ehitise rekonstrueerimise kulu;
  4. ehitise omanikujärelevalve tegemise kulu selle hoone või rajatise puhul, mille ehitamiseks toetust taotletakse. 

Masina, seadme või muu asja ostmise korral on abikõlblikud järgmised kulud: 

  1. masina, seadme või muu asja ostmise ja selle paigaldamise, seadistamise, kohaletoimetamise või kasutamise väljaõppe kulu;
  2. ostetava masina, seadme või muu asja kasutamiseks vajaliku tarkvara või infotehnoloogilise seadme ostmise ja selle paigaldamise või seadistamise kulu. 

Kasutatud masina, seadme või muu asja ostmise kulu on abikõlblik, kui masin, seade või muu asi on taotluse esitamise hetkel toodetud vähem kui viis aastat tagasi, selle ostmiseks ei ole kasutatud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse masina, seadme või muu asja hinnast madalam. 

Abikõlblik on ka toetuse abil elluviidava tegevuse ja strateegiakavaga seotud tähistamiseks kasutatava sümboli ja teavitustegevuse kulu ehk EAFRD fondi vahenditest objektide tähistamise maksumus. Toetuse saajal on kohustus näidata avalikkusele, et tegemist on EAFRD toetuse abil elluviidava tegevusega, kasutades selleks ettenähtud sümboleid ja teavitustegevusi

Abikõlblikud ei ole järgmised kulud: 

  1. Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikli 73 lõikes 3 sätestatud kulu;
  2. käibemaks, kui see on käibemaksuseaduse alusel tagasi saadav;
  3. enne taotluse esitamist tekkinud kulu;
  4. ettevalmistava töö kulu, sealhulgas teostatavusuuringu või keskkonnamõju hindamisega või detailplaneeringu koostamisega kaasnev kulu;
  5. tavapärane tegevus- ja üldkulu;
  6. sularahamakse, lepingu sõlmimisega või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenustega seotud muu kulu;
  7. riigilõiv, trahv, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulud;
  8. maa ja olemasoleva ehitise ostmise, üürimise ja rentimise kulu;
  9. veo- või sõidukulu, mis ei ole seotud ostetava masina, seadme või muu asja paigaldamise, seadistamise või kohaletoimetamisega;
  10. kasutatud masina, seadme või muu asja ostmise kulu, välja arvatud lõikes 4 sätestatud juhul;
  11. liisingumakse;
  12. veovahendi ja selle haagise ostmise kulu;
  13. tasu toetuse taotleja enda või tema töötaja tehtud töö eest;
  14. vee või desinfitseerimisvahendi ostmise kulu;
  15. karjaaia ostmise kulu;
  16. ehitise lammutamise kulu;
  17. ehitise juurde kuuluva teevalgustusrajatise ostmise ja paigaldamise kulu, juurdepääsutee või parkla rajamise kulu ning veevarustus-, kanalisatsiooni- või reoveepuhastussüsteemi ehitamise kulu, kui nimetatud tegevused ei moodusta osa ehitusprojektis ettenähtud ehitustöödest;
  18. kulu, mille kohta on toetuse taotleja saanud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest või muud tagastamatut riigiabi;
  19. toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu. 

Toetuse saamiseks tuleb esitada taotlus e-PRIAs selleks ettenähtud tähtajal.

Taotleja esitab taotluses järgmised andmed: 

  1. taotleja ärinimi ja äriregistri kood ning taotleja esindaja nimi ja kontaktandmed;
  2. teave selle kohta, millises tegevusvaldkonnas taotleja tegutseb;
  3. toetatava tegevuse eesmärk ja kirjeldus ning elluviimise algus- ja lõppkuupäev;
  4. toetatava tegevuse elluviimise asukoht ja loomapidamisettevõtte põllumajandusloomade registri registrinumber;
  5. taotletava toetuse suurus;
  6. toetatava tegevuse kogumaksumus ja abikõlblike kulude maksumus;
  7. toetuse taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu;
  8. teave selle kohta, kas taotleja on autonoomne ettevõtja, partnerettevõtja või seotud ettevõtja;
  9. teave toetuse taotleja kontserni liikmete ja tema üle lepingu või muul alusel valitsevat mõju omava ettevõtja kohta. 

Ehitise ehitamise korral esitab toetuse taotleja koos taotlusega järgmised dokumendid: 

  1. väljavõte vähemalt eelprojekti joonistest koos eelprojekti seletuskirjaga, kui ehitusprojekt on nõutav ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras;
  2. kulude mõistlikkust tõendavad hinnapakkumused või kui toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara eeldatav käibemaksuta maksumus on kuni 20 000 euro, siis sellise kulu kirjeldus.

Masina, seadme või muu asja ostmise korral esitab toetuse taotleja koos taotlusega järgmised dokumendid:

  1. kasutatud masina, seadme või muu asja ostmise korral müüja dokument, mis tõendab, et ostetav masin, seade või muu asi on taotluse esitamise hetkel toodetud vähem kui viis aastat tagasi, selle ostmiseks ei ole kasutatud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse masina, seadme või muu asja hinnast madalam;
  2. kulude mõistlikkust tõendavad hinnapakkumused või kui toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara eeldatav käibemaksuta maksumus on kuni 20 000 euro, siis sellise kulu kirjeldus.

Kui taotlejaks on äriühing ning taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta aruanne ei ole äriregistrile esitatud ja nimetatud aruande äriregistrile esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks saabunud, võetakse aluseks taotluse esitamisele vahetult eelnenud selle majandusaasta aruanne, mille äriregistrile esitamise tähtaeg on möödunud. 

Kui taotlejaks on füüsilisest isikust ettevõtja (FIE) ning taotluse esitamisele vahetult eelnenud tuludeklaratsiooni vorm E ei ole Maksu- ja Tolliametile (MTA) esitatud ja nimetatud vormi MTA-le esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks saabunud, võetakse aluseks taotluse esitamisele vahetult eelnenud selle vorm, mille MTA-le esitamise tähtaeg on möödunud.

PRIA peatab taotluste vastuvõtmise, kui toetuse andmiseks ettenähtud eelarve on ammendunud. Taotluste vastuvõtmise peatamisest ja taasavamisest teatab PRIA väljaandes Ametlikud Teadaanded ning oma veebilehel.

Kohustused

Taotleja peab toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara mõistliku maksumuse väljaselgitamiseks korraldama ostumenetluse.

Kui toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara eeldatav käibemaksuta maksumus ületab 20 000 eurot, küsib toetuse taotleja üksteisest sõltumatute hinnapakkujate käest vähemalt kaks võrreldavat hinnapakkumust. Alla kahe hinnapakkumuse võib küsida juhul, kui kahte hinnapakkumust küsida ei ole objektiivselt võimalik, eelkõige juhul, kui turul puudub asjaomase töö, teenuse või vara hinnapakkujate paljusus.

Hinnapakkumus peab sisaldama toetuse taotleja nime, hinnapakkuja nime, registrikoodi ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust ning vajaduse korral tehniliste tingimuste loetelu, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile.

Sõltumatute hinnapakkujate all mõeldakse selliseid ettevõtjaid või isikuid, kes ei ole omavahel seotud, st neil ei ole mingit seost üksteisega, nagu näiteks samasse kontserni kuulumine või ühine juhtimine.

Kui kahe hinnapakkumuse küsimine ei ole objektiivselt võimalik ning küsitud on vaid üks hinnapakkumus, peab taotleja vajadusel selgitama ja põhjendama, miks oli võimatu või ebapraktiline küsida konkureerivaid hinnapakkumusi.

Seadmete ostmisel võib taotleja küsida hinnapakkumusi vabas vormis.

Kui toetust taotletakse ehitise ehitamiseks, peab hinnapakkumus sisaldama järgmisi andmeid:

  1. ehitise nimetus;
  2. ehitise ehitisregistri kood;
  3. selle katastriüksuse katastritunnus, millel ehitis paikneb või millele kavandatakse ehitis ehitada;
  4. ehitise üldkulud ja vastava kululiigi olemasolu korral ehitise välisrajatise kulu, aluse- ja vundamendikulu, kandetarindite kulu, fassaadielementide kulu, katusekulu, ruumitarindite kulu, pinnakatte kulu, tehnosüsteemi kulu, ehitusplatsi korralduskulu ja ehitusplatsi üldkulu. 

PRIA on koostanud ehitise ehitamisel hinnapakkumuste küsimiseks vajaliku hinnapakkumuse vormi, mis on leitav selle lehe allosas sektsioonis "Vormid".

Kasutatud masina, seadme või muu asja ostmiseks, peab taotleja olema küsinud vähemalt ühe hinnapakkumuse kasutatud masina, seadme või muu asja kohta ja ühe hinnapakkumuse uue samaväärse masina, seadme või muu asja kohta. 

Hinnapakkumuse küsimisel hoidub taotleja huvide konfliktist. Huvide konfliktina käsitatakse olukorda, kus toetuse saajal või tema nimel tegutseval isikul, sealhulgas töötajal, juhatuse liikmel või muul pädeval esindajal, kes on kaasatud ostumenetluse ettevalmistamisse või korraldamisse või kes võib muul moel mõjutada selle ostumenetluse tulemust, on finantsalaseid, majanduslikke või muid isiklikke huvisid, mida võib käsitada tema erapooletust ja sõltumatust kahjustavatena.

Taotleja ei või jaotada osadeks toetatava tegevuse raames tellitavat tööd või teenust või soetatavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks, et vabaneda hinnapakkumuste küsimisest. Toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara võib jaotada osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud. 

Toetuse saaja peab tegevused ellu viima ja esitama elluviimist tõendavad dokumendid ja võtma toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihipäraselt kasutusse ühe aasta jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, kuid hiljemalt 30. juunil 2029. a. 

Toetuse saaja tagab toetatava tegevuse sihtotstarbelise kestuse, sealhulgas säilitab toetuse abil ehitatud ja ostetud vara ning kasutab seda sihtotstarbeliselt, vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni (sihipärase kasutamise periood).

Toetuse saaja peab alustama toetatava tegevuse elluviimisega hiljemalt kuue kuu jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemist. Tegevuse alustamine tähendab toetuse saaja poolt toetatava tegevusega seotud siduvate kohustuste võtmist. Siduvate kohustuste all on mõeldud seda, et toetuse saaja on võtnud siduvaid lepingulisi kohustusi, näiteks tellinud seadmed, maksnud seadme eest, sõlminud ehitustöö tegemiseks lepingu või teinud makseid ehitustööde tegemise eest. Toetuse saaja peab kavandatava tegevusega seotud siduvate kohustuste võtmist tõendama asjakohaste dokumentidega nagu sõlmitud leping, maksekorraldus vms dokument, mis tõendab toetatava tegevusega seotud siduva kohustuse võtmist. Siduvate kohustuste võtmine näitab toetuse saaja tahet viia oma tegevused, mille kohta talle toetust on antud, ettenähtud tähtaja jooksul nõuetekohaselt ka lõpuni. Kui toetuse saaja ei ole võtnud siduvaid kohustusti kuue kuu jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, siis tunnistatakse taotluse rahuldamise otsus kehtetuks. 

Toetuse saaja peab vastama taotlejale kehtestatud nõuetele kuni viimase toetusosa maksmiseni PRIA poolt. See tähendab, et toetuse saaja riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaks määratud intress, on selle ajani väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud. Maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas. Taotleja suhtes ei toimu selle aja jooksul likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust. Taotlejal ei tohi olla kehtivat karistust loomakaitseseaduse, veterinaarseaduse ega karistusseadustikus sätestatud süüteo toimepanemise eest. 

Toetuse saaja peab esitama toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid kuni kaheksas osas ühe taotluse kohta ühe aasta jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, kuid hiljemalt 30. juunil 2029.

Hiljemalt esimese maksetaotluse esitamise ajaks peab toetuse saajal olema ehitise kohta ehitusluba või ehitusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt. Ehitusloa või ehitusteatise olemasolu näitab, et taotlejal on õigus seda ehitist vastavasse kohta ehitada või seadet paigaldada.

Hiljemalt viimase maksetaotluse esitamise ajaks peab toetuse saaja olema täitnud toetuse abil soetatud või ehitatud vara sihipäraseks kasutamiseks vajalikud eeldused, sealhulgas on ehitise kohta kasutusluba või kasutusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt. Ehitusseadustiku kohaselt võib ka seadme paigaldamine olla ehitustegevus ning ka sel juhul peab toetuse saajal olema hiljemalt viimase maksetaotluse esitamise ajaks ehitisregistris ehitise kohta kasutusluba või esitatud kasutusteatis, kui see on nõutav ehitusseadustiku kohaselt. Kasutusloa või kasutusteatisega tõendatakse, et valminud ehitis või paigaldatud seade (toetatav tegevus) vastab ettenähtud nõuetele ning seda võib kasutada nõuete ja kasutusotstarbe kohaselt. Seega võimaldab kasutusluba või kasutusteatis tagada, et ehitist või teatud juhtudel seadet saab hakata sihtotstarbeliselt kasutama. Toetuse abil ostetud või ehitatud vara peab olema sihtotstarbeliselt kasutuses kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa väljamaksmisest ehk sihipärase kasutamise perioodi lõpuni.

Toetuse saaja täidab sihipärase kasutamise perioodi lõpuni järgmisi kohustusi:

  1. võimaldab teha auditit, teostada järelevalvet ja teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutab selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldab viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning vaadata kohapeal läbi dokumente ja vara;
  2. esitab auditi tegemiseks, järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;
  3. eristab selgelt oma raamatupidamises toetuse kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest kulu- ja maksedokumentidest;
  4. teavitab viivitamata PRIA-t taotluses esitatud või toetatava tegevusega seotud andmete muutumisest või toetatava tegevuse elluviimist takistavast asjaolust, sealhulgas toetatava tegevusega seotud vara üleandmisest teisele isikule;
  5. näitab avalikkusele, et tegemist on Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist antava toetuse abil elluviidava tegevusega, kasutades selleks ettenähtud sümboleid ja teavitustegevusi.

Toetuse määrad

Toetust antakse tegelikult tekkinud abikõlblike kulude hüvitamisena.

Toetust antakse kuni 80 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest, kui toetuse taotleja omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu oli taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal kuni 250 000 eurot. 

Toetust antakse kuni 60 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest, kui toetuse taotleja omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu oli taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal üle 250 000 euro.

Põllumajanduslikud tooted on omatoodetud Euroopa Liidu toimimise lepingu I lisas nimetatud tooted, välja arvatud kalandus- ja vesiviljelustooted ning jõulupuud, ning nende töötlemisel saadud I lisaga hõlmatud või I lisaga hõlmamata tooted.

Toetuse minimaalne määr on 15 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest.

Toetuse maksimaalne suurus kogu strateegiakava perioodi jooksul on 400 000 eurot ühe toetuse taotleja kohta. 

Ühte kontserni kuuluvatele ettevõtjatele või konkurentsiseaduse § 2 lõike 4 tähenduses valitseva mõju kaudu üksteisega seotud ettevõtjatele ei anta kokku toetust rohkem kui 400 000 eurot strateegiakava perioodi jooksul.

Ühte kontserni kuuluvad ettevõtjad juhul, kui näiteks kontserni A (emaettevõtja) kuuluvad ettevõtjad B (tütarettevõtja) ja C (tütarettevõtja). Ettevõtja A (emaettevõtja) ja ettevõtja B (tütarettevõtja) soovivad nimetatud toetust taotleda. Ettevõtja A ja ettevõtja B mõlemad taotlevad toetust 300 000 eurot. Kui ettevõtjale A määrati juba toetust 300 000 euro ulatuses, siis ettevõtjale B saab maksimaalset määrata toetust 100 000 euro ulatuses, sest nad loetakse üheks ettevõtjaks. Samuti kui näiteks ühte kontserni kuuluv üks ettevõtja taotleb toetust 200 000 euro ulatuses ja samasse kontserni kuuluv teine ettevõtja taotleb samuti 200 000 eurot, siis täidavad nad maksimaalse 400 000 euro suuruse toetuse nõude, sest nad loetakse üheks ettevõtjaks, kellele kohaldub maksimaalne 400 000 euro suurune toetus.

Ühte kontserni kuuluvate ettevõtjate osas kohaldatakse äriseadustiku § 6, mille kohaselt, kui üks äriühing on teises äriühingus osanik või aktsionär ning omab seal häälteenamust, nimetatakse osalevat ühingut emaettevõtjaks ja ühingut, kus ta osaleb, tütarettevõtjaks. Emaettevõtja tütarettevõtjaks on ka ühing, kus häälteenamus on teisel tütarettevõtjal või tütarettevõtjatel üksinda või koos emaettevõtjaga. Tütarettevõtjaks on ka ühing, kus teine ühing (emaettevõtja) omab selle osaniku või aktsionärina lepingu alusel või ilma selleta valitsevat mõju. Emaettevõtja koos tütarettevõtjatega moodustab kontserni. Kontsern ei ole piiratud Eesti Vabariigi territooriumiga.

Valitsev mõju on võimalus ühe või mitme ettevõtja poolt ühiselt või ühe või mitme füüsilise isiku poolt ühiselt teise ettevõtja aktsiate või osade omamise kaudu, tehingu või põhikirja alusel või muul viisil otseselt või kaudselt mõjutada teist ettevõtjat, mis võib seisneda õiguses:

1. oluliselt mõjutada teise ettevõtja juhtorganite koosseisu, hääletamist või otsuseid või

2. kasutada või käsutada teise ettevõtja kogu vara või olulist osa sellest.

Toetuse määramine

PRIA kontrollib vastuvõetud maksetaotluses ja toetatava tegevuse elluviimist tõendavates dokumentides esitatud andmete õigsust ning elluviidud toetatava tegevuse vastavust taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tingimustele, Euroopa Liidu asjakohastele õigusaktidele ning Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seadusele ja selle alusel kehtestatud õigusaktidele. 

PRIA rahuldab kõik nõuetekohased ja hindamiskriteeriumite miinimumnõuetele vastavad taotlused toetuseks ettenähtud vahendite piires, eelistades ajaliselt varem esitatud taotlusi.

PRIA teeb taotluse rahuldamata jätmise otsuse, kui esineb vähemalt üks järgmistest asjaoludest: 

  1. taotleja, taotlus või toetatav tegevus ei vasta toetuse andmise ja kasutamise nõuetele, kui Euroopa Liidu õigusaktidest ei tulene teisiti;
  2. taotleja ei esita ega tee teatavaks menetluses tähtsust omavaid asjaolusid ja tõendeid või takistab kohapealse kontrolli tegemist;
  3. taotlus ei ole nõuetekohane;
  4. taotluse või taotluse menetluse käigus on teadlikult esitatud valeandmeid. 

Kui taotluse rahuldamine täies ulatuses ei ole põhjendatud taotluses sisalduvate mitteabikõlblike kulude tõttu, võib PRIA teha taotluse osalise rahuldamise otsuse, vähendades toetuse summat mitteabikõlblike kulude võrra, tingimusel, et viiakse ellu taotluses kavandatud tegevus ja saavutatakse toetuse andmise eesmärgid. Kui taotleja ei ole nõus toetuse summa vähendamisega, tehakse taotluse rahuldamata jätmise otsus. 

PRIA teeb taotluse osalise või täieliku rahuldamise otsuse või taotluse rahuldamata jätmise otsuse või taotluse rahuldamata jätmise otsuse 60 päeva jooksul arvates taotluse esitamisest. 

Toetuse maksmise aluseks on toetuse saaja esitatud maksetaotlus, mis tuleb esitada e-PRIAs koos asjakohaste andmete ja dokumentidega. 

Toetuse maksmiseks esitab toetuse saaja pärast toetatava tegevuse täielikku või osadena elluviimist e-PRIAs maksetaotluse, kui olenevalt toetatavast tegevusest on täidetud järgmised tingimused:

  1. töö on tehtud või teenus on osutatud ja vastu võetud;
  2. vara on ostetud ja oma valdusesse või omandisse saadud ning
  3. töö, teenuse või vara eest on tasutud.

Taotleja esitab maksetaotluses järgmised andmed ja dokumendid:

  1. toetuse saaja ärinimi ja äriregistri kood ning selle taotluse viitenumber, mille kohta maksetaotlus esitatakse;
  2. toetuse summa, mille maksmist taotletakse;
  3. teave toetatava tegevuse maksumuse ja selle osalise või täieliku tasumise kohta;
  4. teave toetatava tegevuse elluviimist tõendavate dokumentide kohta;
  5. andmed toetatava tegevuse kogumaksumuse muutumise kohta;
  6. teave selle kohta, kui tegevuse elluviimist on rahastatud enne töö või teenuse tellimise või vara ostmise eest tasumist.
  7. selle isiku väljastatud arve-saateleht või arve, kellelt toetuse saaja tellis töö või teenuse või ostis vara;
  8. eelnevas punktis nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud rahalise kohustuse tasumist tõendav maksekorraldus või väljatrükk või arvelduskonto väljavõte;
  9. selle isiku väljastatud tehtud töö või osutatud teenuse üleandmist-vastuvõtmist tõendav dokument, kellelt toetuse saaja tellis töö või teenuse, kui toetatavaks tegevuseks on ehitadokument, kellelt toetuse saaja tellis töö või teenuse, kui toetatavaks tegevuseks on ehitamine;
  10. ehitustegevuse kuluaruanne iga ehitise kohta, kui toetatavaks tegevuseks on ehitamine.

Toetus makstakse üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks ja tingimusel, et toetuse saaja on järginud toetatava tegevuse elluviimisel kõiki nõudeid.

PRIA teeb toetuse saaja esitatud maksetaotluse alusel toetuse maksmise otsuse sellise aja jooksul, et toetusraha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kahe kuu jooksul arvates nõuetekohaste dokumentide saamisest.

PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse, kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks vähemalt üks järgmistest asjaoludest: 

  1. taotleja, taotlus või toetatav tegevus ei vasta toetuse andmise ja kasutamise nõuetele, kui Euroopa Liidu õigusaktidest ei tulene teisiti;
  2. taotleja ei esita ega tee teatavaks menetluses tähtsust omavaid asjaolusid ja tõendeid või takistab kohapealse kontrolli tegemist;
  3. taotlus ei ole nõuetekohane;
  4. taotluses või taotluse menetluse käigus on teadlikult esitatud valeandmeid.

Kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks, et toetuse saaja on rikkunud toetatava tegevuse elluviimise nõudeid või ei ole täitnud muid toetuse saaja kohustusi, võib PRIA rikkumise raskust, ulatust, püsivust ja korduvust arvestades vähendada makstavat toetust või keelduda toetuse maksmisest. Nimetatud toetuse vähendamise või toetuse maksmisest keeldumise puhul ei ole tegemist Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse 12. peatükis sätestatud kaitsemeetmega (halduskaristusega), vaid eeskirjade eiramise tõttu põhjendamatust soodustusest ilma jäämisega. See, mis ulatuses toetust vähendatakse, oleneb konkreetsest rikkumisest ning toetuse vähendamise ulatus otsustatakse kaalutlusõiguse alusel. Eelviidatud rikkumise elemente tuleb mõista järgmiselt: 

  1. nõuete rikkumise raskusaste sõltub eelkõige selle tagajärgede olulisusest, võttes arvesse võetud kohustuste eesmärki, mida ei ole täidetud;
  2. nõuete rikkumise ulatus sõltub eelkõige selle mõjust kogu tegevusele;
  3. kestus sõltub eelkõige selle mõju ajalisest ulatusest või sellest, kas seda mõju on võimalik mõistlike vahenditega lõpetada;
  4. kordumine sõltub sellest, kas ühe ja sama toetusesaaja puhul on avastatud samalaadseid rikkumisi seoses ühe ja sama meetme või tegevusliigiga eelmise või kestva programmiperioodi jooksul. 

Nii taotluse kui maksetaotluse menetlemisel tuleb nõuetest möödaminemisi hinnata selle järgi, kas tegemist on toetusõiguslikkuse nõuete rikkumisega või mitte. Toetusõiguslikkuse nõuded on toetuse taotlejale ja toetatavale tegevusele esitatud nõuded ehk nõuded, mis piiritlevad toetuse sihtgrupi ja toetusõigusliku tegevuse. Kui rikutud on toetusõiguslikkuse nõuet – näiteks toetust tuleb taotlema isik või toetus määratakse ekslikult isikule, kes ei ole tegelenud põllumajandustoodete tootmisega, siis see isik ei ole üldse õigustatud toetust saama ning toetuse vähendamine ei ole antud juhul asjakohane.

PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse 25 tööpäeva jooksul arvates toetuse maksmisest keeldumise aluseks olevast asjaolust teadasaamisest. Toetuse maksmisest keeldumise otsuse korral tunnistab PRIA taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks.

Taotleja võib taotleda ka toetatava tegevuse rahastamist enne kulutuste tegemist osaliselt tasutud kuludokumentide alusel.

Abiks taotlejale

Juriidilised alused

Vormid

Nimetus Lisatud

Abiks taotlejale

Nimetus Lisatud

Lisainfo

  • investeeringutoetuste infotelefon +372 737 7678
  • e-posti aadress info [at] pria [dot] ee (info[at]pria[dot]ee)