PRIA investeeringutoetuste menetlustähtajad võivad pikeneda

2025. aasta on PRIAle erakordne: Maaelu Arengukava 2014–2020 programmperiood lõpeb, ÜPP programmperiood 2023–2027 on saavutamas täistuure. Sellega seoses on PRIA töökoormus ajutiselt suurenenud, kuna ühele ajale on kuhjunud palju toetus- ja maksetaotlusi ning on tõenäoline, et kõiki taotlusi ei jõuta tähtaegselt menetleda. Vastavalt haldusmenetluse seadusele peab PRIA sellisel juhul teavitama menetlustähtaja ületamisest ning pakkuma uue tõenäolise aja.

Ajakavavälised toetused

PRIA planeerib oma ressursse kinnitatud ajakava alusel järgmiseks perioodiks aasta lõpus. Erakordsetest ilmastikuoludest, taudiohust ja riigikaitse prioriteedist tulenevalt töötas Regionaal- ja Põllumajandusministeerium esimesel poolaastal välja kuus ajakavavälist toetusmeedet, mille ettevalmistamine toimus lühikese aja jooksul ja operatiivselt. See aga tähendab, et 2025. aastaks juba etteplaneeritud tööd on toidutootmissektorile erakorralise leevenduse pakkumise tõttu nihkunud.

Kuna tegemist oli ka erakorraliste meetmetega (näiteks ohtliku loomataudi ennetamiseks, varustuskindluse toetamiseks, ilmastikukahjude leevendamiseks), siis on need põllumajandussektori vaatest hädavajalikud ning ministeeriumi ja PRIA vaatest prioriteetsed. Nende toetuste menetluse ja maksmisega tegeleb PRIA esmajoones, sealhulgas eriti ka seakasvatajate toetamiseks.

Rahakasutamise eesmärgid tuleb saavutada

MAK 2014–2020 programmperioodi toetusraha väljamakseid saab teha kuni 31.12.2025. Pärast seda kuupäeva MAK perioodi rahasid enam kasutada ei saa. PRIA on aasta jooksul aktiivselt taotlejaid teavitanud ja toetanud, et ka maksetaotlused viimasele aastale ja viimasele lõpusirgele planeerinud klientidele saaks toetusraha välja makstud. Sellest tulenevalt on PRIA teinud valiku ületada toetuste määramise tähtaegu, et just maksetaotlused saaks tähtaegselt menetletud ning toetusraha jõuaks klientideni.

Veelgi enam, ka ÜPP 2023–2027 programmperioodi rahakasutuse osas on Eesti võtnud endale eesmärgi kasutada 2025. aasta jooksul ära kindel summa. On kriitiliselt oluline, et Eesti põllumajanduse arenguks ette nähtud eelarve – nii eelmise kui ka jooksva perioodi oma –  saaks maksimaalses ulatuses kasutatud ning toidujulgeoleku tagamiseks rakendatud. Kasutamata toetusraha läheb Euroopa Komisjonile tagasi ning see läheb meie põlluharijate jaoks kaotsi. PRIA on seni suutnud välja maksta 99,8% programmperioodi toetusrahadest ning vähemalt see, kui mitte parem tulemus, on jätkuvalt vaja saavutada.

Menetlustähtaegade pikenemisest

PRIA tugineb menetlustähtaegade ületamisel ja pikenemisest teavitamisel haldusmenetluse seaduse § 41 sõnastusele: „Kui haldusakti või toimingut ei ole võimalik anda või sooritada ettenähtud tähtaja jooksul, peab haldusorgan viivituseta tegema teatavaks haldusakti andmise või toimingu sooritamise tõenäolise aja ning näitama ettenähtud tähtajast mittekinnipidamise põhjuse.“

Kõik kliendid, kelle toetus- ja maksetaotlusi ei ole võimalik seaduses ettenähtud tähtaja jooksul menetleda,  saavad alati personaalse teavituskirja. Kirjades tuuakse välja reaalne tähtaeg, mis ajaks menetlus lõpetatakse, ja ka põhjendus, millest tähtaja pikenemine on tingitud.

Oluline on märkida, et tähtaegade pikenemine ei puuduta kõiki toetusi ega taotlejaid. Pindala- ja loomapõhiste toetuste taotluste menetlus kulgeb praegu ootuspäraselt ning otsuste tegemine on planeeritud tavapärastel aegadel. PRIA tööpere on mõistva suhtumise ja koostöö eest väga tänulik!

Olukorra leevendamisega tegeletakse aktiivselt

PRIA töötajad suhtlevad aktiivselt kõigi partnerite ja klientidega, et taotlused läbi vaadata ning toetused võimalikult kiiresti taotlejateni jõuaks. Olukorras, kus paljude toetuste menetlemine ja maksmine on koondunud samale perioodile, on teavituskirjade saatmine ka ennetavalt ootuste juhtimiseks vajalik.

Tänu PRIA töökorralduse muudatustele on võimalik töötajate ajaressurssi paremini suunata töölõikudele, kus olukord on kriitilisem. Lisaks oleme PRIA sisemise ressursi arvelt värvanud valdkonda uusi töötajaid, kes on peagi efektiivselt menetlusele abiks.

LEADER toetuste valdkonnas oleme kohalike tegevusrühmadega töökorralduse parandamiseks koostöös lahendusi otsinud. Selleks, et järgmistel aastatel ei tekiks sarnast olukorda ja menetlemine sujuks ladusamalt, oleme tegevusrühmadega kokku leppinud, et tulevaste taotlusvoorude ajad oleksid rohkem hajutatud. Samuti on plaanis lisakoolitusi toetustaotluste kvaliteedi parandamiseks, et järelepärimiste hulk kahaneks ning menetlusaeg lüheneks.