Erakorraline investeeringutoetus põllumajandustootjatele suu- ja sõrataudi ennetamiseks

Riiklik

Tutvustus

Toetuse eesmärk on ennetada suu- ja sõrataudi (SST) levikut. Suu- ja sõrataud on eriti ohtlik loomataud ja seda peetakse kõige suuremat majanduslikku kahju tekitavaks loomataudiks. SST-le on vastuvõtlikud peamiselt veised, aga ka lambad, kitsed ja sead. Viiruse levitajaks on haige loom, viirus levib muuhulgas õhu (tuulega võib viirus levida kümnete kilomeetrite kaugusele) ja loomset päritolu saadustega (piim, liha). SST puhang ja taudikolde likvideerimine toob kaasa suure majandusliku kahju, seega on taudi ennetamine hädavajalik. Ennetavate bioohutusmeetmete rakendamine on olulise tähtsusega, et takistada eriti ohtliku loomataudi jõudmist ja levikut põllumajandusettevõttesse.

Käesoleva taotlusvooru kogueelarve on 1,5 miljonit eurot. Toetust rahastatakse 100% Eesti riigi eelarvest.

Toetustaotlusi saab esitada alates 30. juunist - 14. juulini 2025.

Taotlusi saab esitada e-PRIAs. e-PRIA juhend on leitav portaalis iga vastava teenuse juures ning PRIA kodulehel.

Kui taotlete PRIA kaudu toetust esmakordselt, on teil eelnevalt vaja registreeruda PRIA kliendiks. Kliendiks registreerumise ja kliendiandmete muutmise kohta leiate infot siit. Andmete registrisse kandmise avalduse palume esitada enne toetuse taotluse esitamist.

Esindusõigusi ja volitusi e-PRIA teenuste kasutamiseks saab anda jaotusest „Esindusõigused ja volitused“. Kui taotlejal ei ole võimalik e-PRIAs digitaalselt volitusi anda, siis saab esindajat määrata ka vastava volituskirjaga. Täiendavat infot saate lugeda PRIA kodulehelt.

Tingimused

Toetust saavad taotleda füüsilisest isikust ettevõtjad ja juriidilised isikud, kes tegelevad põllumajandustoodete esmatootmisega veise-, lamba- või kitsekasvatuse tegevusvaldkonnas. Lisaks peab taotlejal olema põllumajandusloomade registris registreeritud tegevuskohas 6. märtsist 2025. kuni taotluse esitamisele vahetult eelnenud kalendrikuu viimase kuupäevani teatud aja jooksul põllumajandusloomade registri andmetel vähemalt ühele loomühikule vastaval hulgal veiseid, lambaid, kitsesid või kõiki neid loomi kokku.

Toetust antakse tegevuste elluviimiseks, mis on vajalikud bioohutuse suurendamiseks suu- ja sõrataudi leviku ennetamisel.

1. Põllumajandusloomade pidamiseks ettenähtud tegevuskohta ümbritseva aia ostmine ja vajaduse korral paigaldamine. Loomapidamisettevõtet ümbritseva aia osaks loetakse ka väravad või tõkkepuud ning selle liigutamiseks vajalikud seadmed või infotehnoloogilised lahendused. Samuti toetatakse ka kogumisaedade ostmist, mille abil saab kiiresti kokku koguda karjatatavad loomad või neid üksteisest eraldada. Küll aga ei ole abikõlblik karjaaia ostmine ning paigaldamine, sest kui põllumajandustootjad tegelevad karjatamisega, siis karjaaia ostmine ning paigaldamine on selle tegevuse puhul nende tavapärane tegevuskulu.

2. Konteineri või soojaku ehitamine ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras. Konteiner on vajalik eelkõige korjuste hoiustamiseks ja soojak selleks, et oleks olemas vajalikud riietus- ja pesuruumid töötjatele.

3. Masina, seadme või muu asja ostmine. Näiteks võib masinaks või seadmeks olla pesemis- või desinfitseerimismasin või seade (pesurid, desovannid, desomatid jms). Muuks asjaks loetakse üldjoontes terviklahendused, mis ei ole ehitised ehitusseadustiku tähenduses. Sellised terviklahendused võivad näiteks olla konteinerid korjuste hoidmiseks, desobarjäär või erinevad pesemis- või desinfitseerimise pritsimislahendused. See tähendab, et muuks asjaks loetakse need bioohutuse suurendamise eesmärgil ostetud asjad või terviklahendused, mis ei ole seadmed, masinad või mida ei loeta ehitisteks ehitusseadustiku tähenduses.

 

Tegevus on toetusõiguslik, kui taotleja on enne taotluse esitamist, kuid mitte varem kui 6. märtsil 2025. aastal tegevusega alustanud, sealhulgas võtnud sellega seotud siduvaid kohustusi. Tegevus peab olema füüsiliselt lõpetatud ja kõik tegevusega seotud maksed peavad olema tehtud hiljemalt 1. novembril 2025. aastal.  

Siduvate kohustuste all on mõeldud seda, et toetuse saaja on võtnud siduvaid lepingulisi kohustusi, näiteks tellinud seadmed, maksnud seadme eest, sõlminud ehitustöö tegemiseks lepingu või teinud makseid ehitustööde tegemise eest. Toetuse saaja peab siduvate kohustuste võtmist tõendama asjakohaste dokumentidega nagu sõlmitud leping, maksekorraldus vms dokument, mis tõendab toetatava tegevusega seotud siduva kohustuse võtmist. 

Taotlejale on kehtestatud järgmised nõuded:

  • taotleja suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust;
  • taotleja riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaks määratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud. Maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas;
  • taotleja on riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas;

taotlejal ei ole kehtivat karistust loomakaitseseaduse §-s 66¹⁰, veterinaarseaduse §-s 104, 105 või 106, ega karistusseadustiku §-s 49¹, 52², § 55¹ punktis 2, §-s 192, 193, või 372 sätestatud süüteo toimepanemise eest.

Abikõlblikud kulud peavad olema tehtud sihtotstarbeliselt, mõistlikult ja majanduslikult soodsaimal viisil ning olema vajalikud suu- ja sõrataudi leviku ennetamiseks. 

Konteineri või soojaku ehitamisel on abikõlblikeks kuludeks ehitise püstitamise, rajamise või paigaldamise kulu.

Masina, seadme või muu asja ostmisel loetakse abikõlblike kulude hulka masina, seadme või muu asja ostmine ja selle paigaldamise, seadistamise, kohaletoimetamise või kasutamise väljaõppe kulu, näiteks kui seadme eripära tõttu saab seda paigaldada üksnes seadme müüja või muu kvalifitseeritud spetsialist. Kui masina, seadme või muu asja kasutamine eeldab selle müüja või paigaldaja poolset esialgset väljaõpet, sealhulgas tutvustust, siis ka need kulud on abikõlblikud. Lisaks loetakse abikõlblike kulude hulka masina, seadme või muu asja kasutamiseks vajaliku seadme, tarkvara või infotehnoloogilise seadme ning selle paigaldamise või seadistamise kulu. Näiteks kui toetust taotletakse desobarjääri ostmiseks ning desobarjääri kasutamiseks on vajalik infotehnoloogiline lahendus, mis doseerib desinfitseerimisvahendit ning selle pritsimise survet, siis abikõlblik kulu on nii desobarjääri ostmise kulu kui ka infotehnoloogilise lahenduse kulu. 

Kasutatud masina, seadme või muu asja ostmise kulu on abikõlblik juhul, kui masin, seade või muu asi on toodetud taotluse esitamise ajast arvates vähem kui viis aastat tagasi, selle ostmiseks ei ole kasutatud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi, selle hind ei ületa selle turuväärtust ning on uue samaväärse masina, seadme või muu asja hinnast madalam. 

Abikõlblikud ei ole järgmised kulud: 

  1. käibemaks, kui see on käibemaksuseaduse alusel tagasi saadav;
  2. tavapärane tegevus- ja üldkulu;
  3. sularahamakse, lepingu sõlmimisega või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenustega seotud muu kulu;
  4. riigilõiv, trahv, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulud;
  5. maa ja olemasoleva ehitise ostmise, üürimise ja rentimise kulu;
  6. veo- või sõidukulu, mis ei ole seotud ostetava masina, seadme või muu asja paigaldamise, seadistamise või kohaletoimetamisega;
  7. veovahendi ja selle haagise ostmise kulu;
  8. tasu toetuse taotleja enda või tema töötaja tehtud töö eest;
  9. liisingumakse;
  10. kasutatud masina, seadme või muu asja ostmise kulu, välja arvatud lõikes 4 sätestatud juhul;
  11. vee ja desinfitseerimisvahendi ostmise kulu;
  12. karjaaia ostmise kulu;
  13. ehitise lammutamise kulu;
  14. kulu, mille kohta on toetuse taotleja saanud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest või muud tagastamatut riigiabi;
  15. toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu. 

Toetuse saamiseks tuleb esitada taotlus e-PRIAs 30. juunist kuni 14. juulini. Taotleja esitab ühe taotluse, mis võib sisaldada rohkem kui üht toetatavat tegevust. 

Taotleja esitab taotluses järgmised andmed ja dokumendid: 

  1. toetuse taotleja nimi ja registrikood ning toetuse taotleja esindaja nimi ja kontaktandmed;
  2. teave selle kohta, millises tegevusvaldkonnas toetuse taotleja tegutseb;
  3. toetatava tegevuse elluviimise asukoht ja loomapidamisettevõtte põllumajandusloomade registri registrinumber;
  4. toetatava tegevuse eesmärk ja kirjeldus ning tegevuse elluviimise algus- ja lõppkuupäev;
  5. taotletava toetuse suurus;
  6. toetatava tegevuse kogumaksumus ja abikõlblike kulude maksumus;
  7. toetatava tegevuse raames tellitud või tellitava töö või teenuse või ostetud või ostetava vara kulude mõistlikkust tõendavad asjakohased dokumendid;
  8. teave toetuse taotleja kontserni liikmete ja tema üle lepingu või muul alusel valitsevat mõju omava ettevõtja kohta;
  9. toetuse taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu. 

Kasutatud masina, seadme või muu asja ostmise korral tuleb esitada müüja poolt väljastatud dokument, mis tõendab, et ostetav masin, seade või muu asi on taotluse esitamise hetkel toodetud vähem kui viis aastat tagasi, selle ostmiseks ei ole kasutatud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi.

Kui äriühingul ei ole taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta aruanne äriregistrile esitatud ja nimetatud aruande äriregistrile esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks saabunud, võetakse aluseks taotluse esitamisele vahetult eelnenud selle majandusaasta aruanne, mille äriregistrile esitamise tähtaeg on möödunud.

Kui FIE ei ole taotluse esitamisele vahetult eelnenud tuludeklaratsiooni vorm E Maksu- ja Tolliametile (MTA) esitanud ja nimetatud vormi MTA-le esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks saabunud, võetakse aluseks taotluse esitamisele vahetult eelnenud see vorm, mille MTA-le esitamise tähtaeg on möödunud.

Toetuse määrad

Toetust antakse tegelikult tekkinud abikõlblike kulude hüvitamisena.

Toetust antakse kuni 80 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest toetuse taotlejale, kelle omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu oli taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal kuni 250 000 eurot.

Toetust antakse kuni 60 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest toetuse taotlejale, kelle omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu oli taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal üle 250 000 euro.

Põllumajanduslikud tooted on omatoodetud Euroopa Liidu toimimise lepingu I lisas nimetatud tooted, välja arvatud kalandus- ja vesiviljelustooted ning jõulupuud, ning nende töötlemisel saadud I lisaga hõlmatud või I lisaga hõlmamata tooted.

Toetuse minimaalne määr on 15 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikestd kuludest.

Toetuse maksimaalne suurus on 50 000 eurot ühe taotleja kohta, kellel on põllumajandusloomade registri andmetel üks loomapidamisettevõte ehk tegevuskoht.

Toetuse maksimaalne suurus on 100 000 eurot ühe taotleja kohta, kellel on põllumajandusloomade registri andmetel kaks loomapidamisettevõtet ehk tegevuskohta.

Toetuse maksimaalne suurus on 150 000 eurot ühe taotleja kohta, kellel on põllumajandusloomade registri andmetel kolm või enam loomapidamisettevõtet ehk tegevuskohta.

Vältimaks toetuse võimaliku maksimaalse määra kunstlikku suurendamist, ei võeta toetuse maksimaalse suuruse arvestamisel arvesse samas asukohas loomapidamisettevõtete osadeks jaotamist, mis on toimunud pärast 2025. aasta 6. märtsi. Juhul kui seda on tehtud, loetakse need loomapidamisettevõtted üheks. Osadeks jaotamist hinnatakse loomapidamisettevõte asukoha, täpsemalt asukoha koordinaatide järgi, mis olid kantud põllumajandusloomade registrisse 2025. aasta 6. märtsi seisuga. Kui pärast 6. märtsi on ettevõtja saanud valmis uues asukohas loomapidamishoone ja selle loomapidamisettevõttena registreerinud, siis võetakse see loomapidamisettevõte arvesse.

Ühte kontserni kuuluvad ettevõtjad või konkurentsiseaduse § 2 lõike 4 tähenduses valitseva mõju kaudu üksteisega seotud ettevõtjad loetakse üheks taotlejaks.

Ühte kontserni kuuluvad ettevõtjad siis, kui näiteks kontserni A (emaettevõtja) kuuluvad ettevõtjad B (tütarettevõtja) ja C (tütarettevõtja). Ettevõtja A (emaettevõtja) ja ettevõtja B (tütarettevõtja) soovivad nimetatud toetust taotleda. Ettevõtja A ja ettevõtja B mõlemad taotlevad toetust 100 000 eurot. Kui ettevõtjale A määrati juba toetust 100 000 euro ulatuses, siis ettevõtjale B saab maksimaalset määrata toetust 50 000 euro ulatuses, sest nad loetakse üheks ettevõtjaks. Samuti kui näiteks ühte kontserni kuuluv üks ettevõtja taotleb abi 75 000 euro ulatuses ja samasse kontserni kuuluv teine ettevõtja taotleb samuti 75 000 eurot, siis täidavad nad maksimaalse 150 000 euro suuruse toetuse nõude kui kontsernil on kolm või enam loomapidamisettevõtet, sest selle määruse tähenduses loetakse nad üheks ettevõtjaks

Ühte kontserni kuuluvate ettevõtjate osas kohaldatakse äriseadustiku § 6, mille kohaselt, kui üks äriühing on teises äriühingus osanik või aktsionär ning omab seal häälteenamust, nimetatakse osalevat ühingut emaettevõtjaks ja ühingut, kus ta osaleb, tütarettevõtjaks. Emaettevõtja tütarettevõtjaks on ka ühing, kus häälteenamus on teisel tütarettevõtjal või tütarettevõtjatel üksinda või koos emaettevõtjaga. Tütarettevõtjaks on ka ühing, kus teine ühing (emaettevõtja) omab selle osaniku või aktsionärina lepingu alusel või ilma selleta valitsevat mõju. Emaettevõtja koos tütarettevõtjatega moodustab kontserni. Kontsern ei ole piiratud Eesti Vabariigi territooriumiga.

Valitsev mõju on võimalus ühe või mitme ettevõtja poolt ühiselt või ühe või mitme füüsilise isiku poolt ühiselt teise ettevõtja aktsiate või osade omamise kaudu, tehingu või põhikirja alusel või muul viisil otseselt või kaudselt mõjutada teist ettevõtjat, mis võib seisneda õiguses:

1. oluliselt mõjutada teise ettevõtja juhtorganite koosseisu, hääletamist või otsuseid või

2. kasutada või käsutada teise ettevõtja kogu vara või olulist osa sellest.

Toetuse määramine

Taotluses esitatud andmete õigsust ning taotleja ja toetatava tegevuse toetuse saamise nõuetele vastavust kontrollib PRIA.

Taotlus vastab nõuetele, kui taotleja, taotlus ja toetatav tegevus vastavad maaelu ja põllumajandusturu korraldamise seaduses, riigiabi suunistes ja määruses sätestatud nõuetele.

Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ei ületa toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA kõik nõuetekohased taotlused. Kui aga summa ületatakse, vähendab PRIA toetuse suurust taotleja kohta ulatuses, mis on vajalik kõigi nõuetekohaste taotluste rahuldamiseks maksimaalsel võimalikul määral, järgides taotlejate võrdse kohtlemise põhimõtet ning arvestades, et kaetud oleks vähemalt 15 protsent toetatava tegevuse abikõlbliku kulu maksumusest.

PRIA teeb taotluse rahuldamise otsuse või taotluse rahuldamata jätmise otsuse 60 päeva jooksul arvates taotluse esitamise tähtpäevast.

PRIA ei tee taotluse rahuldamise otsust enne, kui Euroopa Komisjon on andnud loa kõnealuse toetuse maksmiseks riigiabina. Kui Euroopa Komisjoni otsusest tulenevalt muudetakse toetuse andmise tingimusi, antakse taotlejale tähtaeg taotluse toetuse andmise tingimustega kooskõlla viimiseks. Kui taotleja ei ole nõus taotlust muutma või ei tee seda määratud tähtaja jooksul, jäetakse taotlus rahuldamata. Kui Euroopa Komisjon riigiabi andmiseks luba ei anna, jäetakse taotlus rahuldamata.

Toetuse maksmiseks esitab toetuse saaja pärast toetatava tegevuse täielikku elluviimist e-PRIAs maksetaotluse, kui olenevalt toetatavast tegevusest on täidetud järgmised tingimused:

  1. töö on tehtud või teenus on osutatud ja vastu võetud;
  2. vara on ostetud ja oma valdusesse või omandisse saadud ning
  3. töö, teenuse või vara eest on tasutud.

 

Tegevus on toetusõiguslik vaid juhul, kui see lõpetatakase füüsiliselt ning kõik toetatava tegevusega seotud maksed tehakse hiljemalt 1.  novembril 2025. aastal (1. november kaasa arvatud).

Taotleja esitab maksetaotluses järgmised andmed ja dokumendid:

  1. toetuse saaja nimi ja registrikood ning selle taotluse viitenumber, mille kohta maksetaotlus esitatakse;
  2. toetuse summa, mille maksmist taotletakse;
  3. teave toetatava tegevuse maksumuse täieliku tasumise kohta;
  4. teave toetatava tegevuse elluviimist tõendavate dokumentide kohta.
  5. selle isiku väljastatud arve-saateleht või arve, kellelt toetuse saaja tellis töö või teenuse või ostis vara;
  6. eelnevas punktis nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud rahalise kohustuse tasumist tõendav maksekorraldus või väljatrükk või arvelduskonto väljavõte;
  7. selle isiku väljastatud tehtud töö või osutatud teenuse üleandmist-vastuvõtmist tõendav dokument, kellelt toetuse saaja tellis töö või teenuse, kui toetatavaks tegevuseks on ehitamine; 

Kui toetatavaks tegevuseks on ehitamine, siis maksetaotluse esitamise ajaks on ehitise kohta kasutusteatis või -luba ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt.

Toetus makstakse üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks ja tingimusel, et toetuse saaja on järginud toetatava tegevuse elluviimisel kõiki nõudeid.

PRIA teeb toetuse saaja esitatud maksetaotluse alusel toetuse maksmise otsuse sellise aja jooksul, et toetusraha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kahe kuu jooksul arvates nõuetekohase maksetaotluse ja sellega kaasnevate dokumentide saamisest.

PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse 25 tööpäeva jooksul arvates toetuse maksmisest keeldumise aluseks olevast asjaolust teadasaamisest.

Abiks taotlejale

Vormid

Nimetus Lisatud

Juriidilised alused

Nimetus

Abiks taotlejale

Nimetus

Lisainfo:

  • investeeringutoetuste infotelefon +372 737 7678
  • e-posti aadress info [at] pria [dot] ee (info[at]pria[dot]ee)