Lisatud: 18. september 2009

Viimati muudetud: 18. september 2009

A A A
Prindi rss

Uudised

18Sep2009 PRIA on toetuste maksmisega graafikus

 

Jaan Kallas (Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti peadirektor):

Viimastel kuudel on paljud tuttavad ja ka päris võõrad minult küsinud, kuidas PRIA-l praegusel raskel ajal läheb ning kas toetusraha ei saaks ikka kuidagi rohkem, kiiremini ja vähema asjaajamisega. Olgu kasvõi natuke ja soovitavalt kõigile, et praegune majandustõusu eelne aeg kergemini üle elada.

Põhimõtted, mille alusel, kuidas ja keda toetatakse, on sätestatud Maaelu Arengukavas aastateks 2007-2013 ning Eesti Kalanduse Strateegias samaks ajavahemikuks.

Ainuüksi tänavu jõuab PRIA vahendusel põllumajandus-, maaelu- ja kalandussektoris-se üle nelja miljardi krooni toetusraha. Mõlema dokumendi kandev põhimõte on tõsta meie põllumajandus-, maaelu- ja kalandussektori konkurentsivõimet ja parandada elukeskkonna kvaliteeti maapiirkondades selliselt, et ajaarvamine ei käiks ainult toetusest toetuseni.

Kui need põhimõtted tahaplaanile jätta ning seada ainsaks eesmärgiks lihtsalt igal kalendriaastal üks seitsmendik Euroopast tulevast toetusrahast ühtlase kihina üle Eesti laotada, on tegemist justkui esimese lumega. See katab korraks maa, kõigil läheb nägu naerule ja tuju heaks, aga kasu on väga lühiajaline. Varsti on õues mudane ja märg ning äsjasadanud lumest jäänud vaid mõni pilt kaamerasse.

Kvaliteedis järeleandmisi ei tule

Nüüd tagasi loo alguses esitatud küsimuse juurde: kas ei saaks ikka rohkem, kiiremini, väiksema vaevaga? Mina usun, et saab, ja koostöös põllumajandusministeeriumi kolleegidega oleme juba mõnda aega välja töötanud lahendusi, kuidas muuta toetuste taotlemine ja kasutamine klientidele lihtsamaks ja mugavamaks.

Kõige selle juures peab kehtima siiski üks põhimõte - PRIA ei saa teha järeleandmisi tööprotsesside kvaliteedis. Näiteid järeleandmiste tagajärgede kohta teistes liikmesriikides on mitu, need väljenduvad kümnetesse ja ka sadadesse miljonitesse kroonidesse ulatuvates trahvitšekkides. Loodan siiralt, et see ei ole üks neist rehadest, mille otsa peab igaüks ise ära astuma, vaid suudame õppida ka teiste hoiatavatest kogemustest.

PRIA tuleb hästi toime

Kuidas siis PRIA-1 praegu ikkagi läheb? Kui võrrelda PRIA halduskulusid kogu toetuste eelarvega, on PRIA üks efektiivsemaid omasuguseid asutusi Euroopas. Seda kinnitavad ka eelmiste toe-tusperioodide kokkuvõtted. 2004.-2006. aastaks koostatud Riikliku Arengukavaga ette nähtud toetustest jõudis PRIA abiga sihile 98,5% ning sama perioodi Maaelu Arengukava puhul oli see number koguni 99,9.

Üritan teid säästa detailsest ülevaatest praeguse toetusperioodi kohta, kuid kindlasti pole põhjust kahelda, kas aastal 2015 tagasi vaadates need numbrid oluliselt eelmistest erinevad. Ilma keerutamata - PRIA on praegu toetuste menetlemisega kokkulepitud graafikus. Ka PRIA menetlustähtajad on ühed kõige lühemad kogu Euroopa Liidus.

Meil on olnud hea meel korduvalt tutvustada hetke-olukorda Riigikogu erinevatele komisjonidele. Hea meel just sellepärast, et oleme aruteludes enamasti jõudnud probleemide sisuni ning rahvasaadikud tunnetavad ka enda rolli kitsaskohtade lahendamisel.

Toetusraha saamiseks on vaja omafinantseeringut

Praeguste analüüside kohaselt võib taotlejate omafinantseeringu leidmise võime saada järgneval paaril aastal kõige olulisemaks takistuseks toetusraha kasutamisel. PRIA võtab taotluse küll vastu, vaatab läbi, koostab pingeread ja teeb otsused toetuste määramiseks, kuid lisaks toetussummale tuleb ettevõtjal enamasti leida raha ka omafinantseeringuks. Selle puudumisel jääb investeering tegemata ning sellele objektile mõeldud toetusraha sel korral kasutamata.

Tõsi, see raha ei kao küll kuskile ning suunatakse reeglina ümber kas järgmiste taotlusvoorude eelarvesse või teistele meetmetele. Riigieelarve tasakaalu jaoks oluliste prognooside koostamise teeb selline olukord aga keeruliseks.

Praegune aeg on kõigile raske - ettevõtjatel on raske leida käibevahendeid, inimestel raske leida tööd, kui see juba kord kaotatud, ning ka riigil on raske hakkama saada vähenevate maksu-laekumiste tingimustes. Samas julgen kogu olukorra raskuse juures endiselt kinnitada, et PRIA haldussuutlikkuse või -suutmatuse tõttu ei jää üksi toetus välja maksmata.

 

Uudised

Täna, 2. mai südaööl avanesid PRIA elektroonilise kliendiportaali e-PRIA teenused pindalatoetuste ja maaelu arengukava loomatoetuste taotluste esitamiseks.

Kõik uudised »

avatud taotlusvoorud

Leader-meetme raames antav projektitoetus (MAK 2014-2020 meede 19.2, 19.3)

Piima- ja piimatoodete sektori tootmise kavandamise kokkulepped

Koolikava toetus

Teravilja sekkumiskokkuost

Piimatoodete sekkumiskokkuost 2018

Lõssipulbri müük sekkumisvarudest 2018

Metsaala arengu ja metsade elujõulisuse parandamise investeeringutoetus (MAK 2014-2020 meede 8.6) 2018 IV voor

Loomade heaolu toetus (MAK 2014-2020 meede 14.1) 2018

Ohustatud tõugu looma pidamise toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.6) 2018

Kalanduspiirkonna kohaliku arengu strateegia rakendamine (EMKF meede 3.3 projektitoetus) 2016-2019

Algatusrühma koostöötegevused (EMKF meede 3.4) 2016-2019

Kalapüügi- ja vesiviljelustoodete käitlemisettevõtete energia- ja ressursiauditi tegemise toetus (EMKF meede 4.4.3) 2018

Eesti maaelu arengukava 2014-2020 (MAK) rahastamisvahend

Pindalatoetused 2018 ÜLDINFO

Väikepõllumajandustootja toetus 2018

Noore põllumajandustootja toetus 2018

Puu- ja köögiviljade kasvatamise otsetoetus 2018

Ühtne pindalatoetus ning kliimat ja keskkonda säästvate põllumajandustavade toetus 2018

Piirkondlik mullakaitse toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.3) 2018

Keskkonnasõbraliku aianduse toetus köögivilja-, ravimtaime- ja maitsetaimekasvatuse ning maasikakasvatuse eest (MAK 2014-2020 meede 10.1.4) 2018

Keskkonnasõbraliku aianduse toetus puuvilja- ja marjakasvatuse ning sellega seotud tegevuste elluviimise eest (MAK 2014-2020 meede 10.1.4) 2018

Kohalikku sorti taimede kasvatamise toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.5) 2018

Poolloodusliku koosluse hooldamise toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.7) 2018

Natura 2000 alal asuva põllumajandusmaa kohta antava toetuse taotlemine (MAK 2014-2020 meede 12.1) 2018

Põllumajanduskultuuri ja heinaseemne üleminekutoetus 2018

Keskkonnasõbraliku majandamise toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.1) 2018

Piirkondlik veekaitse toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.2) 2018

Erakorraline toetus talivilja kasvatajatele 2018

Lühikeste tarneahelate või kohalike turgude kaudu põllumajandustoodete ja toidu turustamisvõimaluste arendamise toetus (MAK 2014-2020 meede 16.4) 2018

Liitu infokirja listiga

Hinnakataloog struktuur kaart2

Põllumassiivide veebikaart

Arvamuse bänner bronn-vaike Infokeskus