Lisatud: 04. mai 2007

Viimati muudetud: 24. oktoober 2011

A A A
Prindi rss

Uudised

04Mai2007 Jaan Kallas: Pindalatoetused pole sotsiaalabi

Kindlasti ei suuda ma põllumajanduslike teadmiste ja kogemuste poolest võistelda enamike taotlejate ega minu PRIA kolleegidega. Kindlasti teavad paljud taotlejad ja suur osa PRIA 350st ametnikust palju täpsemalt erinevate toetuste tingimusi, põhimõtteid, kontrollinõudeid ja muud äärmiselt olulist. Kuid selle paari ametis oldud kuu jooksul olen endale põhjalikult selgeks teinud PRIA funktsioonid, ülesanded ja kohustused, mis sellel riigiametil on täita nii Eesti kui kogu Euroopa põllumajanduse kontekstis.

 

Esiteks ja kõige olulisemana tahan kõigile taotlejatele öelda, mis on PRIA ja miks sellist asutust vaja on. Eesti liitus Euroopa Liiduga aastal 2004 ning selleks, et meie põllumehed saaksid osa nendest toetustest ja hüvedest, millest nende Euroopa kollegidki, pidi Eesti looma Euroopa Komisjoni tingimustele vastava kontrolli- ja makseagentuuri, kes toetussummasid siis taotlejateni vahendaks.

 

Reeglid on paigas

Ja võin öelda, et need tingimused ei ole leebed ning nende täitmist kontrollitakse pidevalt – eelmisel aastal oli PRIAs kolm sellist tööpäeva, kus meie majas ei toimunud ühtegi auditit või meie tegevust ei kontrollitud. Kuna suur osa toetussummadest tuleb Euroopa maksumaksja rahakotist, siis Euroopa Komisjon määrab ka tingimused, kuidas neid toetusi menetlema peab.

 

Seega on selge, et ühtegi otsust ei tehta siin ametnike suva järgi, kõik toetuste tingimused on väga täpselt paigas. Ei ole olemas mingit hämarat tagatuba, kus suure laua ümber istub mingi tume komisjon, kes siis otsustab, kellele toetust anda ja kellele mitte. Kõik tingimused ja kriteeriumid on avalikud ning kõigile teada ning kes nende täitmisega hakkama saab ja nõuetele vastab, saab ka toetust.

 

Samuti on väga täpselt nii Euroopa Komisjoni kui põllumajandusministeeriumi poolt ette antud tingimused, mida toetatakse ning milliseid tingimusi peab taotleja täitma, et toetust saada. PRIA rakendusasutusena viib neid põhimõtteid vaid ellu ning korraldab toetuste menetlemist.

 

Seega on oluline, et taotlejad teeksid enne toetuse taotlemist endale tingimused ja kohustused, mis nad sellega võtavad, väga põhjalikult selgeks. Põllumajandustoetused ei ole sotsiaalabi, mida kõigil on õigus saada, kes omadega toime ei tule, vaid need on mõeldud ikkagi põllumajanduses tehtud kulude hüvitamiseks.

 

Tingimusi peab täitma

Aeg-ajalt jõuavad minuni juhtumid, kus mõni taotleja ei ole PRIA tehtud otsustega rahul, kuna ei olnud täpselt kursis endale võetud kohustustega. Siin aga ei saa meie ametnikud reeglina taotlejale vastu tulla, sest tingimused on kõigile samad ning inimene peab enne toetuse taotlemist olema väga kindel, et ta neid tingimusi täita suudab. Ja kui oled suuteline tingimusi korrektselt täitma, saad toetust, kui ei ole – ei saa. Nii lihtne see ongi.

 

PRIAl on kohustus ja õigus kontrollida, et toetuse saajad neid tingimusi täidaksid. Umbes nagu maksuamet, kes kontrollib, et inimesed seadust täidaks ja makse maksaks. Ainult kui maksuametil on õigus veel 7 aastat hiljem esitatud andmeid kontrollida, siis PRIA puhul on see periood 10 aastat. Ja kui hiljem tuleb välja, et mõnel varasemal aastal toetuse tingimusi ei täidetud, on PRIAl õigus ja kohustus kogu alusetult saadud toetus tagasi küsida.

 

Siiski ei tasu arvata, et PRIA on üks väga jäik ja kinnine asutus. Jah – reeglid on meil väga täpselt paigas, kuid PRIAski töötavad inimesed ning meie soov on, et suhted taotlejatega oleks võimalikult head ning me mõistaks üksteise ootusi ja lootusi. Meie eesmärk on ikkagi maaelu toetamine ning seadustega ette antud võimaluste piires püüame me alati luua võimalikult taotlejasõbralikke lahendusi.

                                      

Mida soovitada taotlejatele, kes sel nädalal tulevad pindalatoetusi taotlema? Nüüdseks on taotlusi vastu võetud kolmel aastal ning menetlemise käigus on palju õppinud nii PRIA kui taotlejad. Igal juhul peavad taotlejad aga teadma, et nad ei taotleks toetust pinnale, mida nad tegelikult ise nõuetekohaselt ei hoolda.

 

Aga kõigile põllumeestele soovin ilusat kevadet ning jõudu kevadtöödeks!

Uudised

Täna, 2. mai südaööl avanesid PRIA elektroonilise kliendiportaali e-PRIA teenused pindalatoetuste ja maaelu arengukava loomatoetuste taotluste esitamiseks.

Kõik uudised »

avatud taotlusvoorud

Leader-meetme raames antav projektitoetus (MAK 2014-2020 meede 19.2, 19.3)

Piima- ja piimatoodete sektori tootmise kavandamise kokkulepped

Koolikava toetus

Teravilja sekkumiskokkuost

Piimatoodete sekkumiskokkuost 2018

Lõssipulbri müük sekkumisvarudest 2018

Metsaala arengu ja metsade elujõulisuse parandamise investeeringutoetus (MAK 2014-2020 meede 8.6) 2018 IV voor

Loomade heaolu toetus (MAK 2014-2020 meede 14.1) 2018

Ohustatud tõugu looma pidamise toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.6) 2018

Kalanduspiirkonna kohaliku arengu strateegia rakendamine (EMKF meede 3.3 projektitoetus) 2016-2019

Algatusrühma koostöötegevused (EMKF meede 3.4) 2016-2019

Kalapüügi- ja vesiviljelustoodete käitlemisettevõtete energia- ja ressursiauditi tegemise toetus (EMKF meede 4.4.3) 2018

Eesti maaelu arengukava 2014-2020 (MAK) rahastamisvahend

Pindalatoetused 2018 ÜLDINFO

Väikepõllumajandustootja toetus 2018

Noore põllumajandustootja toetus 2018

Puu- ja köögiviljade kasvatamise otsetoetus 2018

Ühtne pindalatoetus ning kliimat ja keskkonda säästvate põllumajandustavade toetus 2018

Piirkondlik mullakaitse toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.3) 2018

Keskkonnasõbraliku aianduse toetus köögivilja-, ravimtaime- ja maitsetaimekasvatuse ning maasikakasvatuse eest (MAK 2014-2020 meede 10.1.4) 2018

Keskkonnasõbraliku aianduse toetus puuvilja- ja marjakasvatuse ning sellega seotud tegevuste elluviimise eest (MAK 2014-2020 meede 10.1.4) 2018

Kohalikku sorti taimede kasvatamise toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.5) 2018

Poolloodusliku koosluse hooldamise toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.7) 2018

Natura 2000 alal asuva põllumajandusmaa kohta antava toetuse taotlemine (MAK 2014-2020 meede 12.1) 2018

Põllumajanduskultuuri ja heinaseemne üleminekutoetus 2018

Keskkonnasõbraliku majandamise toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.1) 2018

Piirkondlik veekaitse toetus (MAK 2014-2020 meede 10.1.2) 2018

Erakorraline toetus talivilja kasvatajatele 2018

Lühikeste tarneahelate või kohalike turgude kaudu põllumajandustoodete ja toidu turustamisvõimaluste arendamise toetus (MAK 2014-2020 meede 16.4) 2018

Liitu infokirja listiga

Hinnakataloog struktuur kaart2

Põllumassiivide veebikaart

Arvamuse bänner Infokeskus bronn-vaike